Blog

Konsten och den kommunistiska hypotesen.

Att konst och politik inte hör ihop motsägs effektivt på årets Venedigbiennal, den 60:e i ordningen. Protester mot kriget i Gaza sågs över hela utställningsområdet, men den mest effektiva dagspolitiska inlagan var att curatorn och konstnären för den israeliska paviljongen helt sonika bestämde sig för att inte öppna alls. På ett anslag vid dörren förklarade…

Varning för konsten!

En av årets hittills mest intressanta utställningar heter Varning för konsten! och visas på Statens konstråd i Stockholm. Den handlar om konst som köpts in till statliga arbetsplatser, men som inte längre är önskvärd där den hamnat. Kanske för att de som arbetar där har tröttnat på den, eller rentav ogillar den. Eller är ängsliga…

Hitta lilla Uffe!

En barnbok för vuxna om Sverige och dess kortväxta statsminister, vad säger det om vår tid? Kanske att det politiska spelet numer bäst lämpar sig att behandlas i skämtsam och barnslig form, för att vi inte, likt Göran Greider, ska drabbas av depression (Dala-Demokraten 2023-09-27). Hur som, Meme Lord Jeki (text och idé) och Axel…

Dansen räddas för framtiden

Det såg illa ut. Riktigt illa. Fastighetsägaren Akademiska Hus hade under flera år förgäves försökt få Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet att ta emot Nils Nilssons unika göteborgskoloristiska verk Dansen. Till slut tänkte jag att tiden för tyst diplomati var över och att hotet mot Dansen måste ut i offentligheten. Arkitekterna till Nya Konst, Tham…

Öppet brev till Göteborgs universitet om att rädda Nils Nilssons Dansen.

Dagens Nyheter hänvisar i en nyhetsartikel om Dansen till ett upprop skrivet av konstvetare vid landets alla konstvetenskapliga institutioner, men länkar aldrig till dokumentet. Här är det: ”Öppet brev till Göteborgs universitet om att rädda Nils Nilssons Dansen. Vi, företrädare för samtliga konst- och bildvetenskapliga utbildningar i Sverige, är djupt bekymrade över konsekvenserna vid uppförandet…

Konstskandalen på Göteborgs Universitet, del 2

Hanne Kofod Olsen och Pontus Isaksson svarade i GP den 10 november. Dessförinnan hade en kommunikationsavdelningen på Göteborgs Universitet hjälpt till att sprida Kofod Olsens rökridåer. Nedanstående följer min andra kommentar om konstskandalen i GP. Vilja saknas till att rädda ”Dansen” Det är utmärkt att Sanne Kofod Olsen och Pontus Isaksson lyckats ena sig om…

Konstskandalen på Göteborgs Universitet, del 1

Nedan återpubliceras mitt första debattinlägg i Göteborgs-Posten den 3 november 2022. Samma dag publicerades även en nyhetsartikel om Nya Konst. Skandal att låta Göteborgs-koloristiskt verk rivas Nästa år visas en utställning om göteborgskoloristerna på Göteborgs konstmuseum. När den öppnar har sannolikt det enda offentliga göteborgskoloristiska konstverket i Göteborg rivits: Dansen av Nils Nilsson. Bakom beslutet…

Nils Nilssons Dansen

Nils Nilsson (1901-1949) fick sitt stora genombrott våren 1935 med en omfattande separatutställning i Svensk-franska konstgalleriets regi, som först visades i Stockholm och därefter i Göteborg. Gensvaret var närmast överväldigande. De tongivande kritikerna gav den unga konstnären lysande recensioner och försäljningen gick strålande. Som en följd av den framgångsrika utställningen fick Nils Nilsson, med hjälp…

Kritvit?

Den 18 augusti 2021 anordnade Institutionen för kultur och estetik vid Stockholms universitet ett seminarium i samarbete med Studentlitteratur med anledning av min nya bok Kritvit? Kritiska vithetsperspektiv i teori och praktik. Föreläsare (i den ordning de förekommer i videon): Jeff WernerTherese SvenssonHåkan BlomqvistTobias HübinetteCatrin Lundström

Digitalisering, demokrati och akademisk fördumning

Digitalisering av fysiska material prisas av politiker och myndighetsföreträdare som demokratiska projekt. De ger fler åtkomst till exempelvis konst i museisamlingar. Argumentet bygger dock på ett missförstånd. Vid digitalisering är det inte konsten som digitaliseras utan katalogerna. Med denna missvisande retorik blir det ett postdemokratiskt projekt – något som ser ut som demokrati men som…